De extase van waarnemen wat is – dit is wat ik doe!

Zien wat is – je hoeft niets los te laten

Waarnemen: wat is ….. dat is. Dat is de kiem tot groei in jou. Wat nodig is voor ontkieming is voedend contact met je zelf. Dit ben ik en dit is wat ik doe. Als ik zie wat ik doe kan ik anders doen “Laura Perls”. Als voorbeeld: Ik zit achter het stuur van mijn auto en mijn aandacht gaat naar de drukte van de weg en hoe mijn voortgang belemmert wordt door het rijgedrag van de andere automobilisten. Ik kan mijn aandacht gaan verleggen naar de ruimte die aanwezig is tussen de voortrijdende auto’s. Waar focus ik op: op de mogelijkheden of op de belemmeringen?  En als ik focus op de ruimte die aanwezig is, dan kan ik mijn aandacht geven aan het genieten van het invoegen in de ruimte en hoe ik daar heel bekwaam mijn eigen ruimte inneem. Ik beweeg mee met de stroom in mijn eigen ruimte.

Ik zelf ontdekte in de gestalt-training dat ik op zoek was naar de ultieme oplossing van problemen door een bepaalde strategie in mijn hoofd in plaats van waar te nemen met mijn zintuigen in de situatie naar wat nu waarneembaar is.

 Elke situatie is verschillend en vraagt om een antwoordt in de situatie vanuit de actuele waarneming in het nu en van wat aanwezig is.

Ons ontwikkelen in contact en relatie:

We kunnen het hebben over eten, maar dezelfde aanpak van kauwen, slikken en verteren geldt voor alle levenservaringen. Concentreer je erop, kauw erop, neem wat voedzaam is,

elimineer wat niet goed voelt en ontvang en reflecteer op wat je hebt ontvangen en gegeven.

Integratie van een ervaring is de tijd om dichtbij jezelf te zijn, in gesprek met jezelf en neem het kostbare moment verder in je op, dat je zojuist hebt gemaakt. Integratie vereist dat je contact verlaat met de omgeving, of de interpersoonlijke wereld, en dat je de intra-persoonlijke omgeving betreed. Het is een tijd om te beoordelen, te discrimineren, erkennen en waarderen van de actie die je hebt ondernomen namens jezelf. Het hoeft niet lang te duren. ‘Goed gedaan, «Voornaam». Bedankt je bent van harte welkom.

In verbinding met zelf en partner

Integratie is ook een tijd om onderscheid te maken tussen wat voedend is voor jou en wat niet nuttig voor je is. Dat kan nodig zijn voor een reconstructie van de oorspronkelijke gebeurtenis; jij past de ervaring aan om precies aan de behoeften van jezelf ofwel je organisme te voldoen. Dit zal met zich meebrengen het evalueren en absorberen van wat van de ervaring positief en voedend was, terwijl je uitspuugt en elimineert wat giftig voelde of niet nuttig. Kortom, u neemt het beste en laat de rest gaan.

Als b.v. je ome Henk ongeschoold is in zelfexpressie, en hij gebruikt grappen maken en sarcasme terwijl je probeert contact met hem op te nemen, heb je misschien nodig om voor jezelf te erkennen dat zijn woorden misschien niet zo prettig zijn, terwijl het ook waar was dat hij probeerde u zijn positieve waardering te geven en te verbinden. Neem zijn liefde in u op en elimineer de onprettige angel in zijn boodschap. Zijn liefde is wat je wilt integreren en meenemen in je ziel.

Probeer dit experiment. Stel je voor dat iemand naar je glimlacht, of met genegenheid tegen je praat. Concentreer u er nu op om dat te zien in wat de persoon aan jou geeft. Trek er bewust zijn of haar intentie mee naar binnen om de vriendelijkheid en genegenheid helemaal naar binnen te laten komen tot in jouw tenen. Als jij je zich vol voelt met het geschenk, verschuift u uw aandacht.

Volledig één zijn

Extatisch moment toen ik begon met de gestalt Training. Op het moment dat ik me tijdens het dansen concentreerde op het voelen van eigen bewegingen in plaats van te letten op “hoe ik wel over zou kunnen komen tijdens het dansen”. Ik voelde mij vrij in eigen expressie. 

Ouder zijn hoeft niet te betekenen “oud gedrag vertonen”. Nieuw gedrag, geeft nieuwe energie, geeft nieuw voelen in hier en nu. Opent de poorten naar ontplooiing.

Ik ben Evert van der Weide , ik woon in Frankrijk vanaf 2009, ik heb nu 41 jaar ervaring als Gestalt therapeut; zie Linked. Ik werk met individuele-, relatie-gesprekken, supervisie en ik werk met specifieke gestaltweekend /gestaltweek-trainingen in Nederland, Frankrijk en Thailand.

Voor info en data over diverse trainingen kun je mij e-mailen degeleroos@gmail.com met naam, adres en telefoon. Wil je wekelijkse e-mails ontvangen of specifieke info (thema van jouw leven) of een inschrijfformulier.

Groeten van Evert

Voor inspiratie: “Meet me in the morning” van Bob Dylan:  https://www.youtube.com/watch?v=VE6-uc1zr3s&ab_channel=BobDylanVEVO  

Vind eigen licht en waarheid met medemensen. The new revolution.

http://www.degeleroos.nl/Gestaltweek_Frankrijk.htm  folder in voorbereiding

https://www.facebook.com/praktijkvoorgestalttherapie/

Gestaltweek “voedende relatie” 24-31 augustus 2021 in Frankrijk

Opgeven voor 31 mei 2021

Plaats een reactie